جراحی پارگی تاندون شانه ، علت و نشانه های آن + راه های درمان

شانه جزء اعضای مهم حرکتی در آناتومی بدن انسان است. امروزه بیماری‌های شانه بسیار رایج است و بیماری‌های آن به دو شکل مزمن و حاد متوجه شخص می‌شود. یکی از بیماری‌های رایج شانه پارگی تاندون شانه می‌باشد که بر اثر عواملی مثل ضربه، صدمه شدید، افزایش سن و غیره اتفاق می‌افتد. پارگی تاندون شانه راه‌های درمانی گوناگونی دارد که در ادامه به طور کامل آن را توضیح می‌دهیم.

پارگی تاندون

آشنایی با آناتومی شانه

قبل از گفتن علت پارگی تاندون شانه ابتدا شما را با آناتومی شانه آشنا می‌کنیم. شانه از چهار مفصل، سه استخوان و چهار تاندون ساخته شده است. منظور از تاندون رشته‌های فیبری بوده که عضله را به استخوان متصل می‌کند.
مفاصل شانه:
  • مکانی که ابتدای استخوان بازو در کناره حفره گلنویید می‌باشد و بیشتر صدمات شانه به این مفصل مربوط است (مفصل گوی به همراه کاسه).
  • محلی که استخوان ترقوه مجاور زائده آکرومیون که جزئی از کتف می‌باشد قرار دارد (آکرومیوکلاویکولر)
  • مفصلی که بین صفحه کتف و پشت قفسه سینه می‌باشد (مفصل اسکاپورلوتوراسیک).
استخوان‌های شانه:
  • از جلو استخوان کلاسیک یا ترقوه
  • از پشت استخوان اسکاپولا یا کتف
  • از بالا هومروس یا استخوان بازو
عضلات شانه:
  • عضله بزرگ سینه که به جناح و استخوان‌های ترقوه وصل شده و از سوی دیگر به لبه درونی بازو وصل می‌شود.
  • عضله ذورزنقه که در قسمت پشت شانه می‌باشد. این عضله پهن و بزرگ از پشت به جمجمه و مهره‌های سینه‌ای و گردن چسبیده و از سمت دیگر به کتف و استخوان‌های ترقوه متصل شده است.
  • عضله پهن و بزرگ لاتیسموس دورسی که در پشت قرار دارد. از یک سمت به مهره‌های کمر و سینه و از سمت دیگر به کف بازو چسبیده است.
  • عضله قوی و بزرگ دلتوئید که سبب برجستگی شانه می‌شود. این عضله از قیمت بالا به استخوان کتف و ترقوه و از پایین به برجستگی استخوانی متصل می‌شود.

پارگی تاندون شانه

درد شانه نشانه صدمات وارد شده به آن یا ابتلا به یک بیماری است. از علل درد شانه باید موارد زیر را بیان کرد.
  • کشیدگی در اثر فشار زیاد
  • التهاب تاندون
  • عدم ثبات شانه
  • شکستگی بازو یا استخوان‌های ترقوه
  • شانه یخ‌زده
  • تحت فشار بودن اعصاب گردن یا شانه
  • افزایش سن
  • درد ارجاعی
  • ورم کیسه بورسا
  • اشکال گوناگون آرتریت
  • و پارگی تاندون شانه
شانه یک مفصل کاسه‌ای و گوی مانند است که اجازه حرکت بازو به جهات گوناگون را می‌دهد. سر بازو با کپسول مفصل در محل خود قرار گرفته است. تاندونروتاتور کاف پایدارکننده و حرکت‌دهنده این مفصل است. این عضلات زمان حرکت شانه اسکاپولا و بازو را در وضعیت درست قرار می‌دهند. وقتی تاندون صدمه ببیند، اختلال در عملکرد مفاصل و عضلات به وجود می‌آید. در نتیجه شخص درد شانه را حس می‌کند و نمی‌تواند دست خود را کاملا حرکت دهد. پارگی تاندون شانه به دو صورت مزمن و حاد رخ می‌دهد و صدمه تاندون‌ها بیشتر برای جوانان اتفاق می‌افتد.
اگر صدمه و پارگی تاندون کم باشد با انجام فیزیوتراپی، تزریق و دارو حل می‌شود. ولی اگر روش‌های گفته شده نتیجه نداد باید جراحی کنید.

نشانه‌های پارگی تاندون شانه و علل آن

علائم و نشانه‌های پارگی تاندون شانه موارد زیر می‌باشد.
  • درد شانه به ویژه وقتی که دست را حرکت دهید.
  • سخت بودن حرکت بردن دست به سمت پشت و کمر
  • احساس درد در قسمت شانه به ویژه وقتی شخص روی شانه می‌خوابد.
  • ضعف در هنگام چرخاندن یا بالا بردن
دلایل صدمه و پارگی تاندون شانه نیز عبارت است از
  • در بیشتر مواقع دلیل اصلی صدمه دیدن شانه کهولت سن یا ضربه ناگهانی می‌باشد.
  • حرکت سریع برای برداشتن چیزی یا حتی کشیدن جسمی که برای فرد خیلی سنگین است.
  • تکرار برخی حرکات شانه مانند بلند کردن اجسام یا پرت کردن آن.
  • عدم رسیدن خون به تاندون‌ها به علت کهولت سن
  • کشیده شدن دست
  • رشد خار استخونی
  • فرسایش مفصل
  • انجام کارهای که نیاز است دست را به طور مکرر بالا ببرید مثل وزنه‌برداری، آذین‌بندی، نقاشی ساختمان، ورزش‌های راکتی، شنا کردن و پاک کردن پنجره‌ها.

انواع پارگی تاندون شانه

پارگی مزمن: پارگی که به دلیل فرسودگی تاندون‌ها با گذشت سال‌ها ایجاد می‌شود.
پارگی حاد: این پارگی به شکل اتفاقی روی تاندون شانه تأثیر می‌گذارد و آن را سوراخ می‌کند.
پارگی ناکامل: این پارگی به شکل کامل رخ نداده و فرد با انجام فیزیوتراپی درمان می‌شود.
نشانه‌های که نشان می‌دهد که شما نیاز به عمل جراحی شانه دارید. توجه داشته باشید که اگر پارگی تاندون شانه جزئی باشد با انجام فعالیت‌های ورزشی و استراحت خوب می‌شوید. ولی اگر پارگی تاندون شانه کامل باشد همه نشانه‌ها وخیم‌تر می‌شود.
  • احساس درد
  • ورم
  • ضعف
  • ناتوانی در انجام حرکات
  • انقباض بازو
  • کاهش قدرت شانه
  • شنیدن صدای شانه

انواع درمان پارگی تاندون شانه

برای تشخیص پارگی تاندون شانه حتما به نزد یک پزشک متخصص بروید. پزشک با معاینه شانه شما و بررسی آن شدت صدمه را معلوم می‌کند و نوع درمان را اعلام می‌کند.

تاندون بازو سالم و ترمیم شده

درمان غیرجراحی:
  • به مدت بیست دقیقه در محل تورم کمپرس یخ بگذارید و روزانه چندین مرتبه این کار را تکرار کنید.
  • چند روز استراحت کنید.
  • حرکات شانه را محدود کنید.
  • با کمک اسلینگ یا باند شانه را ثابت نگه دارید.
  • ورزش‌های توانبخشی فیزیوتراپی را برای بازگشت توان و قدرت عضلات انجام دهید.
  • داروهای ضدالتهابی که دکتر تجویز کرده را به طور مرتب مصرف کنید.
درمان جراحی:
همان طور که گفته شد اگر صدمات جدی باشد یا پارگی تاندون شانه کامل است بهترین راه درمان عمل جراحی است.

انواع عمل جراحی پارگی تاندون شانه

عمل آرتروسکوپی:
یک راه کم‌تهاجمی و امن برای ترمیم پارگی تاندون شانه و سایر مشکلات ارتوپدیک است. در این روش جراح برش‌های کوچکی با وسایل جراحی روی تاندون شانه ایجاد می‌کند. از مزیت جراحی آرتروسکوپی باید به کوتاه بودن دوره نقاهت اشاره کرد.جراحی آرتروسکوپی یکی از روش‌های غیرتهاجمی و مدرن بوده که نسبت به عمل باز آسان‌تر است. اگر میزان پارگی کم باشد از این روش استفاده می‌شود. هنگام عمل جراح یک دوربین ریز به اسم آرتروسکوپ را درون مفصل قسمت شانه می‌گذارد. دوربین تصاویر درون شانه را در مانتیتور نشان داده و جراح با دیدن این تصاویر عمل را هدایت می‌کند. جراح در این نوع عمل فقط می‌تواند بریدگی‌های کوچکی ایجاد کند و پارگی را بهبود ببخشد.
در نهایت جای اسکار یا زخم در این عمل باقی نمی‌ماند و بیمار نیازی به بستری شدن نخواهد داشت.
عمل باز:
اگر درگیری وسیع و پیچیده است بهتر است از روش عمل جراحی استفاده شود. جراححی باز زمانی صورت می‌گیرد که دارودرمانی پاسخ ندهد. همان طور که از اسم این روش مشخص است در جراحی، شانه را باز می‌کنند و قسمتی از عضله به منظور دسترسی به تاندون و مفصل برداشته خواهد شد. این روش یک روش تهاجمی کامل است و باید پس از عمل مراقبت‌های آن را فراموش نکنید. همچنین دوره درمان آن بلندمدت است و اگر شدت تخریب بالا باشد باید یک مفصل دیگر را جایگزین مفصل قبلی کنید.
اگر به موقع پارگی تاندون شانه را جراحی نکنید به عوارض بعدی آن دچار می‌شوید. پس در عمل جراحی تأخیر نکنید تا شانس بهبودی از شما گرفته نشود. برخی بیماران بعد از جراحی دچار عوارضی مثل درد، کبودی، التهاب، عفونت و قرمزی شانه می‌شوند اما این عوارض قابل کنترل هستند. سایر عوارضی که ممکن است بعد از عمل جراحی متوجه شخص شود موارد زیر می‌باشد.
  • صدمه دیدن اعصاب شانه
  • صدمه دیدن رگ‌های خونی
  • پارگی دوباره تاندون شانه (به احتمال ضعیف)
  • سفتی شانه
  • عوارض بیهوشی
  • خونریزی
توجه داشته باشید که پارگی تاندون شانه به صورت موذیانه رخ می‌دهد. یعنی ابتدا به صورت محدود و بدون درد است و این به معنی خوب بودن شانه نیست چرا که ممکن است صدمات پارگی شانه ادامه‌دار باشد و بهتر است در صورت بروز این مشکل خیلی سریع به نزد یک پزشک بروید تا درمان راحت، سریع و ساده صورت بگیرد.